Sunday, April 4, 2010

Sihat itu nikmat

Kita sebenarnya dah biasa dengar pasal ingatlah 5 perkara sebelum 5 perkara kan...tapi kengkadang kita lupa pasal benda ni..so aku nak share skit pasal nikmat sihat ni ...daripada experience aku ...


hari-hari kita bangun tido, kita tak rasa apa-apa pun sebab hari-hari kita sama je macam ari semalam, kelmarin, 3 hari lepas kan, yang jadi lainnya ialah bila kita bangun pagi ni kita rasa sakit kat mana-mana...ha...barulah kita rasa kelainannya...bila sakit baru kita tau nikmat sihat tu camner kan...kengkadang sakit kat satu tempat je, tapi satu badan jadi lemah longlai...tu pasal cengeng plak...hahaha..


aku pun jadi tiba-tiba terfikir semalam pasal nikmat sihat ni, sebab tiba-tiba kawan aku ni sakit...sakit plak tak tau pasal apa....jadi aku pun terkenang la balik time aku sakit dilanda virus chicken pox....bukan masa kecik tapi pada umur aku 24 tahun...yes..24 years old...orang kata, tulah masa kecik-kecik xnak kena...kan dah besar gaban baru nak kena...at tat time aku baru je bekerja selama sebulan....MC dua minggu...malu je kat orang-orang kat ofis...

pada hari pertama aku di'diagnos dapat chicken pox tu aku pun drive la balik kampung, aku rasa sejuk je tulang-tulang aku ni, kepala plak rasa berat gitu, tapi disebabkan aku cool, aku drive sendiri sampai kampung.hik hik...

sampai kampung, badan aku bertambah panas, pastu aku berehat je la kan...

hari kedua, bintik-bintik merah mula keluar kat muka tangan dan sikit kat kaki..tapi paling banyak kat muka la...sedey sgt tengok muka sendiri...pastu rasa badan lemah longlai gitu...rasa cam nak mati pun ada gak....sob sob...ayah aku bagi minum air kelapa hari-hari....mak aku plak bahagian makanan...bakar ikan untuk aku...sedey rasanya...Alhamdulillah aku masih punya ibubapa yang sentiasa sayang kat aku...sob sob lagi....


dalam minggu kedua, semua bintik-bintik merah tu dah hampir kecut...tapi bukan totally...so parents aku bawa gi jumpa dukun (kind of) untuk buat air tawar, air yang dibaca dengan ayat-ayat al-Quran...air tu untuk minum sahaja, bukan untuk buat mandi yea...tu pesanan dukun tu la.....


So, after MC selama 2 minggu, aku kembali ke ofis dengan muka yang penuh dengan parut chicken pox...merah-merah muka....pastu orang kata xleh kena hujan, tapi masa tu musim hujan, so xdapat nak elak dari kena hujan....makan pun kena pantang lagi walaupun dah tak duduk kat kampung, dan disebabkan chicken pox...berat aku turun 5kg....isk isk...dah macam plywood bergerak rasanya....hehe...tapi after tu aku gain balik berat lama...hahaha....


tu la citer aku pasal sihat dan sakit ni....bila kita sihat tak ingat pun nak jaga kesihatan ni, tapi bila dah sakit mengeluh sini sana...memang la tu qada' dan qadar kan...tapi kita mesti jaga diri kita masa sihat ni....tapi kalau sakit jugak takpela...dah takdir...lagipun sakit sikit-sikit tu dapat menghapuskan dosa kecil....kalau aku tak silap la....ha...nak dijadikan citer, masa aku stadi dulu adalah demam sikit-sikit,aku punyala xnak makan ubat, sebab aku nak hapuskan dosa-dosa kecil aku...hik hik...sungguhla aku ni....

No comments: