Monday, April 12, 2010

:: Define cc....Im blur ::

Aku ni bukanlah tau sangat pasal kereta, tau bawak laju je...tapi berhemah~....tapi bila kawan aku ni tanya pasal kete kat aku, konon-konon nak menguji pengetahuan aku tentang kete ni....memangla aku blur....benda yang aku tau pun kadang-kadang aku blur....kadang-kadang wat blur je....hehe...so dia tanya aku pasal 'cc' kete...apa yang dimaksudkan dengan 'cc' ni....bese kita dengar kancil 660cc, 850cc, honda 1.8, 2.0 , myvi 1.3, persona 1.6, saga 1.3....dan banyak lagi la...so aku pun get wonder la...apsal la aku tak tau pasal cc ni ek....soalan cam simple jek...so aku pun berusaha gigih mendapatkan jawapan untuk soalan tu...jawapan dia senang je...cc tu adalah ''centimetre cubic"...ukuran untuk isipadu...tapi apa kaitan dia ngan kete....so aku pun gali lagi, aku tanya dengan my bos ni....dia ni bagus orangnya...cam ensiklopedia bergerak...memang respect r....siap lukis nak wat penerangan....pastu ngan body gesture lagi...leh jadik lecturer klu camni...

ni apa yang aku leh digest drpd explanation dia la....isipadu tu merujuk kepada isipadu fuel yang ditukarkan kepada gas yang ada dalam semua cylinder dalam enjin kete...kalau ada 4 spark plug mksdnya ada 4 cylinder...so bila 1800cc dibahagi dengan 4 jadi 450cm3 setiap cylinder tu...lebih kurang la...so tu la mksd cc....dan aku wat conclusion, bila cc tinggi maksudnya fuel comsumption juga tinggi...yea~btul....

pastu dia bitau, walaupun cc tinggi tak semestinya sesebuah kete tu lebih pick-up...contoh dia bagi honda civic biasa dengan honda civic Type R...cc dua-dua kete ni sama....2.0...tapi yang membezakan dia ialah horse power dia. measurement how fast the car can speed from 0 to 100km/hr and come to 0 again...agak blur jugak tapi rasa cam best tau benda-benda ni...pastu dia bitau hp dan bhp adalah benda yang tak sama....bhp tu adalah brake horse power...bhp ni adalah bacaan theory yang dapat kat makmal...juz theory sahaja...mksdnya paling ideal condition la....which dalam lab kita leh set parameter yang kita nak fixed atau varies...berbeza ngan hp yang betul-betul kita dapat bila kita bawak atas jalan tar ni....

fuhh...memang menyakitkan otak bila nak membayangkan benda-benda ni....pasal torque blum khatam lagi....esok....nak gali lagi....


No comments: