Tuesday, July 12, 2011

Demotivated

Luahan seorang kawan:


Rasanya dah hampir 3 tahun berkhidmat di Com 'A'. Pada mulanya ramai yang dah nasihatkan untuk tidak bekerja di sini, tapi al-maklumlah, kalau dah namanya fresh grad buat apa nak demand lebih-lebih kan, pengalaman pun takde lagi, jadi bekerjalah di Com 'A' ni. Setahun rasanya masih belum cukup untuk demand walaupun pada masa tu bebanan kerja dah bertambah. Tahun kedua pun masih sama. Bila masuk tahun ketiga, rasanya dengan tugasan dan tanggungjawab yang diberikan, agak patut Com 'A' lebih menghargai pekerjanya. Ini tidak, segala jenis kerja dibuatnya, tapi apa reward dari pihak syarikat. Bonus? Adalah kot skit. Increment? serendah 0.7% (biar betul, increment ke apa ni?). Training, claim, benefit, semenya sangat minimum. Adoila, wat to do? makan gaji la katakan.


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


Mungkin kadang-kadang aku dan orang lain juga berada dalam situasi begini. Tapi, cerita kawan aku ni lebih tragis rasanya. Dah la keje banyak, implement benda baru, deal ngan client yang bermacam-macam fi'il, tapi tiada langsung penghargaan dari syarikat (dari cerita dia la).


Mungkin gaji adalah salah satu sebab untuk loyal di syarikat kita bekerja, tapi ada juga sebab-sebab lain yang membuatkan kita berfikir 3-10 kali sebelum ambil keputusan keluar dari syarikat tu. Keadaan tempat kerja itukah, rakan-rakan di tempat kerja, majikan, workload, masa bekerja, ruang untuk improve skill, dan banyak lagi la. Semua tu mesti ada dalam pertimbangan. Kalau kelebihan ini pun takde, why stay? 


Jadi, fikirlah baik-baik sahabat. Try to seek other opportunities at the other places which appreciate their valuable asset which is MANPOWER. Jangan lupa solat Istikharah juga!!

No comments: