Monday, May 2, 2011

Menyeberangi Selat Tebrau - PART 1

Rancangan perjalanan : sejak akhir December 2010


Alasan : nak pergi jalan-jalan ke negara orang, tapi tak nak yang jauh, budget ciput, pastu senang nak balik Malaysia.


Review : 


1. Memang sangat penat, sebab keluar masuk ke Johor menaiki bas, kena benti di dua imigresen. Beratur, isi borang keluar-masuk, salah platform, berjalan dengan kelajuan berlari untuk mengejar bas, membawa beg yang berat. PENAT.


2. Sampai di airport, takde idea nak pegi mana dan naik apa, plus lapar juga, sebab dah bangun dari pukul 3.30am. Jadi, pergi ke kaunter bas untuk bertanya, langsung ada seorang uncle berbangsa cina yang sungguh baik hati menunjukkan tempat makan yang murah di airport iaitu staff canteen. Katanya dekat situ makanan halal pun ada. Kemudian memberi arah untuk berjalan di sekitar bandar sebelum balik ke Johor untuk sambung tidur. UNCLE ITU BAIK.
~ indahnya ~


3. Air mineral $1.50, sama je kot dengan Malaysia, tapi bukan dalam RM okeh...setelah di darab jadilah RM3.63. woaaa.. Nasi lemak pun sama je harganya, $1.50, tapi rasanya sangat tidak nasi lemak. Memandangkan perut ini dah berbunyi-bunyi dan tangan pun dah terketar-ketar, maka nasi lemak berjaya dihabiskan tanpa apa-apa perasaan. MAHAL dan RINDU NASI LEMAK MALAYSIA.


4. Mendapatkan bas no. 36 mengikut kata uncle berbangsa cina tadi. Tunggu bas tak lama pun, dalam 5 minit je kot. CEPAT.


5. Bertanya arah pula dengan driver bus itu dan langsung beramah mesra dengannya. Katanya dia juga orang Malaysia, dari Ipoh, tapi sudah lama tidak pulang ke Malaysia kerana dah dapat PR di sini. Menetap di sini dengan keluarganya. Baik juga orangnya. Siap bagi emel address dia untuk tahu tempat yang cantik di Terengganu. Berhenti di tempat kunjungan awam - Singapore Flyer dan beri direction untuk amik bas seterusnya. UNCLE NI PUN BAIK.
~ Singapore Flyer ~


6. Berjalan sambil bawa beg yang berbondong-bondong dan bergambar sikit sana sini. Tiba-tiba, nature call. Pergi ke toilet berdekatan dan mendapati tiada paip air dalam toilet, hanya ada di sinki. Batalkan saja niat untuk nature call. SUSAHNYA TOILET TAKDE AIR.


7. Berjalan lagi sambil amik gambar. Wow, design bangunan di sini sangat cantik dan futuristik. DESIGN BANGUNAN FUTURISTIK.
~ Marina Sand Bay ~


8. Terasa dahaga dan masuk ke salah satu mall yang berdekatan, tapi sangat takut untuk beli minuman kerana tempat tu pun menakutkan. Lalu batalkan saja niat itu dan tahan dahaga. SUSAHNYA NAK BELI AIR.


9. Amik bas untuk ke terminal bas yang ada bas ke Johor. Dah pesan pada uncle bas untuk beritahu sekiranya dah nak sampai, tapi malangnya uncle tu sibuk berborak-borak sampai lupa nak bagitahu. Jadi, kena turun dari bas dan stress dengan pakcik itu. STRESS SEKEJAP.


10. Ada uncle berbangsa cina yang menghulurkan bantuan mendapatkan teksi ke terminal bas. Mula-mula ingatkan pakcik ni 'tidak sihat' tapi sebenarnya waras walaupun usia dalam lingkungan lewat 60. Dia berjaya menahan sebuah teksi untuk ke terminal bas di Queen St. UNCLE NI PUN BAIK. tambang teksi pun tidaklah mahal, cuma $3.00


11. Sampai di Queen St. terus amik bas ke Terminal Bas Larkin. Tambang $2.40. Tapi uncle bas ni tidak begitu baik hati kerana tidak menjawab pertanyaan aku. STRESS SEKEJAP.


12. Sampai di imigresen Singapore, turun bas bersama beg yang berbondong-bondong untuk cop passport. Barisan sangat panjang tapi Alhamdulillah sempat jugak naik bas tadi semula. PENAT.


13. Sampai di imigresen Malaysia, turun bas lagi bersama beg-beg sekalian. Scan passport dan berkejaran ke bas tadi. Alhamdulillah, sempat. PENAT.


14. Adui, sangat letih berkejaran begitu dan perut sangat lapar. Muka berminyak tak yah cakap la. Kalau nak minyak untuk goreng ayam, cukup kot. Sampai di larkin, cari kedai makan kerana perut dan tangan dah terketar-ketar. Perut dah rasa tak selesa mungkin kerana dah lewat waktu makan. BESTNYA DAPAT MAKAN NASI DI MALAYSIA.


nantikan sambungan PART 2.

3 comments:

Unknown said...

Owh.. Aunty zazu dh nenyeberangi selat tebrau rupenye... Huhu!

msinsiyur said...

aisemaannnn kakak...mu mcm g trip backpack la plak...trn flight spore then tdo jb ek??konpius laa...cant wait next n3....=))

Aziah Nor said...

ya..saya memang backpacker tourist..dr KL naik flight ke spore..then tido kat jb...pastu masuk ke spore smula naik bas...dan sehinggalah naik flight smula di Spore untuk pulang ke KL..