Wednesday, May 4, 2011

Menyeberangi Selat Tebrau - PART 3

25. Sampai di Larkin, cari kedai makan, sebab sangat lapar. Jadi, tuan rumah bawak pegi makan nasi ayam penyet di Taman U. Sedap. Licin pinggan masing-masing. Lepas makan, balik rumah dan berehat. Kena kemas barang jugak, esok sudah mau pulang.


26. Paginya, bersiap-siap dan breakfast di Mama Lynn lagi. Lepas tu pergi ke CIQ dan amik shutter bas ke Changi Airport. Tambang RM7. Harap-harap perjalanan hari ini akan lebih lancar. Selepas scan passport di imigresen Malaysia, jalan masuk Singapore sangat jammed. Tapi, cepat jugak sampai ke imigresen Singapore. Lepas cop passport terus ke Changi Airport, Terminal 1.
~ Shutter bus ke Sentosa @ Changi Airport ~


27. Tinggal beg-beg di tempat simpanan beg di B2 dengan bayaran SGD3.20. Kemudian ambil bas no. 36 untuk ke Orchard Road. Sepanjang perjalanan tu usha bandar Singapore yang bersih. Pastu kereta-kereta derang takdelah yang cikai-cikai ni, paling banyak honda, toyota, audi, BMW, dan seangkatan dengannya. Dalam bas pun bersih je, takde la macam dalam bas kat tempat kita ni. Sepanjang jalan aku tak perasan plak ada ke tak tong sampah, hurm, tapi macam takde. Jadi, derang tak membuang sampah merata-rata. Inikan negara yang suka kompaun. IT'S A FINE CITY.


28. Sampai di Orchard Road, tengok semua mall yang hebat-hebat. Lebih kurang area segitiga emas la. Sempat masuk satu mall je, tapi takde SALE pun, harga barang pun kalau di-convert lebih kurang or lebih mahal je dari tempat sendrik. So decide untuk keluar dan cari tempat untuk beli souveniers. Yang melintas jalan, mak ai, ramai giler. Semua ikut lampu isyarat, selagi belum hijau, takde nyer sesuka hati nak jalan. PENDUDUK YANG BERDISIPLIN.
~ Orchard Building ~


29. Tak tau nak pergi mana, jadi singgah di tourist center untuk bertanya. Macam mudah je nak berjalan kat sini sebab tempat untuk bertanya ada kat tengah bandar. Yang susahnya bila mulut yang malas nak bertanya, tu je. Officer tu bagitau, kalau nak yang dekat, ada kat Lucky Plaza, tapi kalau nak yang jauh sikit bleh pergi Bugis. So, decide untuk pergi yang dekat dulu. Kat Lucky Plaza, banyak jugak souveniers yang ada, so tak perlu nak pergi Bugis memandangkan masa pun dah suntuk. Jadi bershopping kat situ je.


30. Kalau tanpa pengiraan, memang murah je kot souveniers derang. 5 for SGD10. So, dalam 2 dollar je satu. Tapi bila difikir logik akal, bila di-convert, mak aii, sangat mahal. Jadi, berhemahlah membeli souveniers


29. Pukul lima petang, masa untuk bergerak ke Changi, again. Kali ini, naik MRT plak. Amik tiket dari sommerset station ke changi airport. Harga tiket SGD3 termasuk deposit SGD1. Tapi kena tukar train kat City Hall dan Tanah Merah. Di Tanah Merah, naik Sky Train terus ke Terminal 1. So easy. Sampai di Terminal 1, pergi ke General Ticket Machine (GTM) untuk amik deposit SGD1. Kiranya sesapa yang tak pulangkan tiket tu tak dapatlah deposit tu. Hurm, bijak jugak camtu, tapi kenapa dari awal tak charge SGD2 je? kat exit tu masukkan je kad, so xyahlah nak cari GTM untuk refund deposit tu. Ce fikir kenapa?


30. So, tamatlah cerita perjalanan ke negara Singa ni. Penat tapi mengujakan. Walaupun 3 hari tapi banyak lagi tempat yang tak sempat untuk dikunjungi. Harap-harap lepas ni boleh datang lagi ke sini. Dan kena bawa air masak banyak-banyak, dan duit juga. Spek mata hitam jangan lupa. Dan ringan-ringankan mulut untuk bertanya kalau dah rasa tersalah jalan. Sebab dari pengalaman 3 hari tu, orang Singapore memang willing to help sekiranya kita tersesat. Information board pun sangat informative. Tapi, walaupun hujan emas di negara orang, hujan batu di negara sendiri, lebih baik di negara sendiri. SO TRUE.


+++++++++++++++++++++++++++TAMAT+++++++++++++++++++++++++++++++++

No comments: