Wednesday, May 18, 2011

Berubah..

Memang kita selalu nak berubah. Berubah kepada kebaikan la patutnya. Semua orang pun bila buat kesilapan, mesti akan rasa bersalah, menyesal dan ingin berubah. Rasa tak nak dah buat kesilapan yang sama. Tapi, itu semua hanya satu cerita dongeng yang mana kita akan sentiasa buat kesilapan, walaupun kesilapan yang sama. Tapi tak dinafikan ada orang yang mampu terus berubah kepada diri mereka yang baru. Meninggalkan kesilapan-kesilapan lama yang mengisi lipatan sejarah hidup mereka. Sesungguhnya hidayah dari Allah jua yang kita pohon.


Tapi, mungkin aku tak begitu setakat ini. Azam untuk menjadi lebih baik tak mampu lagi untuk aku kotakan. Aku masih tak mampu untuk membuang sikap-sikap yang aku kira mengancam iman aku. Kemarahan aku tak dapat aku salurkan dengan baik. Aku merasakan kesilapan-kesilapan kecil mereka tak patut dilakukan walhal kekhilafan diri aku sendiri tak berapa aku sedari. Lalu, timbullah pergolakan jiwa yang hanya aku sendiri tafsirkan dan semakin aku kusutkan. Entahlah.


Makin lama pergolakan dalam jiwa, semakin kurang rasa kasih sayang sesama manusia. Bosan dengan sikap mereka lalu aku tak mampu lagi untuk bertahan. Mungkin aku kejam kepada mereka, mungkin juga kejam kepada diri sendiri. Lalu, kebaikan dahulu bukan lagi satu pahala, dan mungkin akan menjadi salur dosa kepada aku. Entahlah.


Coretan ini mungkin sekadar bahan bacaan, mungkin juga jadi tanda tanya. Tapi, biarlah aku yang mengaku bahawa aku masih belum berubah, aku masih yang berhati 'keras' itu.


Ya Allah, Ya Rahman Ya Rahim, sesungguhnya Engkau Maha Pengasih Lagi Maha Mengasihani. Titipkanlah sedikit rasa kasihMu itu buatku agar dapat aku berkongsi rasa kasih itu dengan segenap makhluk yang lain. Sesungguhnya, kasih sayang itu penyambung tali silaturrahim kami semua. Janganlah Kau hilangkan rasa kasih itu daripada aku, hambaMu yang lemah ini. Ameen.

4 comments:

msinsiyur said...

ye..coretan sekadar bhn bacaan..tp,jenuh gak la nk baca..pjg berjeler mu karang..hehehehehe..mu ni elok tulis journal terus je tok paper work..aisshhh~~*

Ummu ayyash said...

Huu...apakah yg tjadi di sebalik coretan ini?

zazi said...

jurnal??? oh..tidak mungkin...ni namanya luahan perasaan...pergolakan jiwa dan emosi...

zazi said...

too many things happened..they drag my mood, my feeling, my thought to this far...i need internal strength which i am lacking all this while...