Tuesday, May 3, 2011

Menyeberangi Selat Tebrau - PART 2

15. Selepas makan, tunggu kawan datang ambik kerana menumpang di rumahnya. Sampai di rumah rasa ingin terus saja bergelimpangan, tetapi memikirkan badan yang begitu 'masam' penangan adegan kejar mengejar sebentar tadi, jadi mandi dulu. Kemudian terus pengsan.zZzZzZzZ..lagipun malam semalam tak boleh tidur, mungkin berada di tempat baru. Thanx to Cik Madi kerana menghantar ke airport pagi-pagi buta. Thanx juga kepada Cik Izah kerana sudi menumpangkan ahli rombongan. THANX TO SUPPORTERS AND SPONSORS.


16. Malamnya, pergi jalan-jalan di Jusco Tebrau, kata Cik Izah, Jusco terbesar di Asia Tenggara. Sedang berjalan-jalan terlihatkan kasut di kaki aka sneakers zaman blaja telah terkopak sedangkan baru saja anta untuk di gam. Hurm, memandangkan dah ada niat untuk beli kasut sukan, jadi membelilah sepasang kasut tenis. Jadi, esok bleh pakai untuk jalan-jalan dan nanti bila dah balik Kerteh, boleh guna untuk main tenis. BELI KASUT SUKAN BARU.


17. Tido yang lena malamnya dan hari ini adalah hari berjalan ke Universal Studio Singapore (USS). Pergi breakfast dulu dan tunggu bas di Larkin untuk masuk Singapore. Mengikut kata tourist guide En. Ridh, ambil bas ke Woodlands dulu dan ambil MRT dari situ dan interchange di Dhoby Gout, dan amik transit di Harbour Front. Tetapi, merujuk kepada 'abang' bas, katanya kena turun di Kranji dan amik MRT di situ. Alamak, mana satu ni? Tiket ke Woodlands dah beli, takpelah turun kat Woodlands je la. Tiket ke Woodlands RM1.60. CONFUSE INFO.
~ Jammed nak masuk Spore ~


18. Sampai di Woodlands, cari MRT. Ada signboard tapi tak nampak pun stesennya. Adoi. Tanya brader yang agak cool di bus stop berdekatan dan rupa-rupanya warga Malaysia yang bekerja di Singapore. Dia kata amik bas sama je dengan dia dan nanti di stesen X (tak ingat nama apa) boleh amik MRT ke Sentosa Island. Tambang SGD 1. Sampai di situ, bertanya lagi pada 'abang' yang ada di kiosk nak beli tiket MRT. Katanya amik bas lebih mudah kerana bas itu akan terus hantar ke dalam. Amik bas no. 963R ok. R tu stand for resort katanya. Jadi amik keputusan amik bas saja. Lebih kurang 10 minit tunggu, bas pun sampai. Harga tiket SGD 3. PENING NAK NAIK BAS ATAU MRT.
~ Gaya tourist baca peta ~


19. Akhirnya hampir pukul 3pm baru sampai di USS. Dah lunyai tapi bertahan. Sampai kat situ, cari makanan untuk alas perut. Hanya beli roti dan jus tembikai untuk alas perut. Harga SGD 5.70. MAKANAN MAHAL.
~ Sentosa Island ~


20. Lepas makan, terus naik ke USS. Ingatkan boleh terus redeem voucher di pintu masuk, rupanya kena redeem di tempat bas di basement. Aiyoo. Kena turun semula dan pergi ke tempat bas untuk redeem voucher dan amik tiket masuk ke USS. Selepas redeem, naik semula ke USS dan bermulalah pengembaraan dalam USS. TERUJA DALAM KEPENATAN.
~ Sedang queue utk canopy flyer ~


21. Memang sangat besar USS ni. Tak sempat nak explore ni. Tapi layan je la yang mana sempat. Yang paling best, tegok Shrek 4D. Efek dia memang best. Donkey tu bersin sampai kita pun kena tempiasnya. Dragon keluarkan api sampai mengelak aku dibuatnya. So real. Uncle yang duduk di sebelah pun dah pandang serong sebab efek yang aku buat lebih annoying. Huhu. Wat to do. Light, camera, action juga best sebab dalam tu ditunjukkan macam mana pengarah filem Steven Spielberg buat scene hurricane stage 4 ngan 5. Memang terasa kita berada dalam movie tu. Dengan angin kuat, ombak bergelora, peralatan jatuh, terbakar. Tiba-tiba ada kapal besar masuk dan labuhkan sauh. Sapa yang ada kat barisan depan memang akan kena air la. So memang BEST la.


22. Lepas tu jalan-jalan sekitar USS tu dan snap gambar sini sana. tapi masa tu battery kamera sudah low, jadi cuma amik beberapa gambar sahaja. Yang lain masuk 'internal memory' je la. Sangat haus jadi beli air 100 plus yang berharga SGD 3.


23. Keluar dari USS pukul 8pm sebab nak amik bas ke Larkin. Tapi tadi trip members dah berpecah, so kena tunggu je la. Nak call, masing-masing tak active roaming. Hampir sejam menunggu, trip members pun sampai. Amik shutter bus tapi yang ada cuma ke Kotaraya. Tambang SGD 7. Tak ramai dalam bas dan sangat selesa. Rasa nak tidur je dalam bas.


24. Sampai di imigresen Malaysia (CIQ) tersalah masuk platform, jadi sesat dalam CIQ la jawabnya. Rasanya, signboard di situ agak mengelirukan dan membuatkan trip members juga keliru. Akhirnya berjaya mendapatkan teksi untuk ke Larkin dengan tambang RM8. SELAMAT SAMPAI DI LARKIN.


nantikan sambungan PART 3.

No comments: