Wednesday, January 19, 2011

Sihat tak kita ni?

Bertitik tolak dari pengalaman diri sendiri yang insyaAllah takkan aku lupakan....aku ingin hidup lebih sihat.....bukanlah takut kepada sakit tapi akan lebih menjaga kesihatan.....lagipun sakit tu kan dapat menghapuskan dosa-dosa kecil....tak perlu takut pun....lagipun sakit tu kan ujian dari Allah....cuma hidup lebih sihat tu bermakna mengamalkan cara hidup yang lebih sihat la....makan makanan yang berkhasiat....makan sayur2an dan buah2an....minum air masak byk (aku seorang yg sgt culas nak minum air masak)...bersukan...bertenang....berkongsi masalah dgn someone yang aku percaya....ada masa utk diri sendiri....mendekatkan diri dengan Allah....tu la maksudnya hidup lebih sihat....sihat fizikal, sihat mental, sihat emosi, sihat luaran dan dalaman la pendek kata.....

Sejak dari pengalaman itu juga.....kini...majalah-majalah kesihatan dah menjadi sahabat karib ku (klu dulu novel dan buku2 motivasi je)....aku nak equip diri aku dengan knowledge pasal kesihatan dan penyakit2 ni....sbb dengan adanya pengetahuan ttg benda ni...aku akan lebih bersedia sekiranya apa2 berlaku....lagipun membaca tu pun mmg hobi aku (hehe)....so dapatlah aku ni tambah info dlm otak aku ni.....biar berjalan skit....klu tak beku je....

Majalah kesihatan yang aku suka baca ada 3 skang iaitu....Health Today, Health n Beauty, dan i-Sihat....memang informative la...

Hurm.....lately....nmpk macam kecenderungan untuk makan banyak tu dah membuak2.....dan rasa sangat bahaya....bukan bahaya apa....gemuk tu mungkin lambat lagi....tapi tahap kolestrol dan kandungan gula dalam darah tu yang semua orang tak nampak....so I got to remind myself again on this....dulu masa blaja tahap kolestrol sedikit tinggi tapi pada masa itu zaman keaktifan....so its permitted....tapi skang....zaman bekerja dalam air-cond ni kena take those things seriously.....so kena amik makanan secara berhemah yea cik zazi....baiklah.....and now I drink detox tea juga....nak wat kuar sikit2 bahan2 toksik dalam badan ni....dan oat utk serap those kolestrol (hehe).....macam mengada2 plak....biarlah....its for the sake of my health kan....harap2 korang pun jaga kesihatan juga yea....


No comments: