Wednesday, February 2, 2011

Ikhlaskah aku?

Las wik, a trening day di KL...berdebar2 nak pegi....macam2 jenis keadaan yang aku dok fikir...tapi berbekalkan nasihat Kak Zik, aku rasa tenang skit...thanx Kak Zik...dan bak kata pepatah...sambil menyelam minum air...jadik aku pun plan la nak jumpa member2 se-universiti....alhamdulillah..kesampaian...

Nak diceritakan output dari training itu, sangat banyak, thanx to all grup members atas perkongsian korang....tapi apalah guna ilmu yang aku dapat tu klu tak disampaikan kepada orang lain...untuk kesedaran....walaupun aku tau, nnt mesti yang kata aku ni P.O.Y.O je....tapi...kak zik kata jangan block minda kita....sebenarnya orang lain tak fikir pun ke tahap tu, kita sendiri yang melemahkan semangat diri sendiri...baiklah!!

Ari pertama perjalanan ke KL, juz fine, padahal tak tahu pun jalan di KL, tapi berbekalkan GPS yg dh di install dlm phone ni, mari melakukan experiment~ tapi alhamdulillah, jumpa Kak Nora dan En. Muslim di Genting Sempah (derang baru je abes Kursus ABC yang sangat fantasterbest)..jadi derang yang bawa kami ke umah persinggahan kami....

Nak diceritakan, umah yang kitaorg nak tumpang ni, aku pun tak knal siapa dia, juz penah tgk nama dia dalam emel dan penceritaan Kak Zik, berdebar dan segan jugak aku...sebelum tu singgah di masjid berdekatan umah dia utk solat jamak qasar maghrib dan isyak....

Sampai di pintu umah dia, sgt impress, dengan kete mewah....hurm...tapi wat cool je....masuk dalam rumah plak...wow...impress lagi.....sgt cantik arrangement....dan berkenalan dengan tuan empunya rumah yang sangat baik hati...menumpangkan kami ini....kak zik berborak dengan dia dan kadang2 sempat jugak menyelitkan nama aku..hehe....takpe....lagipun aku dah ngantuk masa tu....tapi from their conversation...dia baik orangnya....walaupun caranya lembut tapi penuh hemah...cewahhh....

Dengan mengantuknya, aku bersihkan diri dan trus tertelap....tapi tido tak berapa lena...sbb tempat baru.....tapi tutup juga mata sbb badan sangat penat....dalam kul 1 pagi, kak ija dan kak nik plak sampai....mungkin abg nik ngan kak yan yg hantar....takpela...esok pagi kita jumpa....

Paginya, after gedebak gedebuk, breakfast di depan Vista...masa utk training di IKHLAS Point. Bangsar South...berkenalan dgn grup members yang lain ...dan juga abg nik dan kak yan yang seblm ni hanya terdengar namanya yang meniti di bibir en.muslim, kak nora dan kak zik...penah juga jumpa waktu dinner tp tu kira mcm titik pertemuan la...juz say hi masa tu dan amik gambar....so hari ni hari berkenalan secara betul....

So, hari ni dapat bersua muka dengan orang yang selama ni knal thru emel je, contohnya Lutfiah, Mar, Hafiz, Dini, Iman, Rauf, En. Tajul, Anor, dan ramai lagi....

Perkongsian dan presentation hari ini sangat bagus....dan terngiang2 kata dari Iman, DIFAA....mula2 aku cakap dalam hati...pebenda la ni....dan byk lagi shortform yang mereka gunakan....hehe...(dalam hati, padan muka, aku kan suka cakap sekerat-sekerat)...

DIFAA....selepas terdengar dari Iman, kemudian terbaca plak dalam buku kedatangan....Do it for Allah Always....ooo itu ke yang Iman maksudkan....faham2~

Memang seme keje yang kita lakukan kene bersandarkan kepada Allah....jangan mengharapkan balasan....tapi dalam urusan ini kami semua meletakkan target dan usaha-usaha yang perlu dilakukan....ilmu ini perlu dikongsi, jangan kecewa andai ditolak kerana rezeki itu pemberian Allah....teringat pengalaman diri sendiri...memang sangat mengharapkan orang lain sedar tentang kepentingan perlindungan diri dalam bentuk wang ringgit....xkan ada orang yang sanggup bantu kita di waktu kesusahan...(klu ada mungkin sedikit sahaja)....ye la...siapa yang punyai ribuan ringgit untuk dihulurkan kepada kita untuk menampung kos perubatan....mungkin ibu bapa kita saja...itupun jika mereka masih hidup... kawan2 dan sedara mara mungkin hanya boleh mengucapkan kata simpati...tapi mereka juga tak boleh disalahkan....mereka juga ada komitmen lain...anak dan keluarga yang perlu ditanggung....tapi tergamakkah kita menggunakan duit ibu bapa kita sedangkan sepatutnya kita yang membalas jasa mereka pada usia ketika ini ?? waktu itu aku bernasib baik kerana kos rawatan aku ditanggung insurans company....tapi sekiranya keadaan jadi lebih kritikal, bagaimana pula?? itulah kejadian yang benar2 beri aku kesedaran...dan aku nak kongsi itu dengan orang lain termasuk kawan2 aku.....

Kak Zik banyak beri nasihat kpd aku...tak lupa juga en muslim ....alhamdulillah...aku dipertemukan dengan mereka.....Kata Kak Zik, jangan hanya fikir nak buat jualan...tapi kita nak share benda baik ni....sbb bila kita berniat baik, kita tak akan mudah kecewa.....mungkin akan rasa down seketika, tapi kita kena ingat, kita dah beritahu dan share ilmu itu, mungkin Allah blum buka pintu hati orang yang dengar itu....ya...akan aku semat kata-kata itu.

Ikhlaskan hati ini Ya Allah. aku ingin DIFAA.

No comments: